per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

7.6.07

Skal Ombudsmanden afskediges/træde tilbage? Ja!

Statsministeren er valgt af et flertal i Folketinget. Det vil for mig sige, at hvis Statsministeren ikke mere har den tillid til Ombudsmanden, at han retter sig efter hans henstilling, så har vi en situation, hvor flertallet må afskedige Ombudsmanden, eller han selv må indse, at han ikke mere kan løfte opgaven og gå af. Statsministeren siger ifl. Ritzau til Ombudsmandens kritik af, at der er en journalist, han nægter at give interview: "Det er til syvende og sidst min afgørelse, hvornår jeg synes, at det er rigtigt at udtale mig om en ting og også til hvem. Det skal hverken Ombudsmanden eller andre blande sig i."
Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Hans kritik skal ikke godkendes af Folketinget.
Men nyder ombudsmanden ikke længere Folketingets tillid, kan Folketinget afskedige ham.
Han kan også selv forlange sig afskediget: Ombudsmanden kan med 6 måneders varsel forlange sig afskediget til udgangen af en måned.
En af delene må nu nødvendigvis ske: Enten må han selv gå, eller han må afskediges.
Den tredie mulighed: At Folketinget giver Statsministeren en næse og pålægger ham at rette sig efter Ombudsmandens henstilling, regner jeg for ganske usandsynlig.

Etiketter: ,