per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

26.5.07

Snaphanerne i svensk TV-serie

Hamlad trä vid Sporrakulla, Glimåkra, Göinge





Jeg så serien fra Sverige – og blev skuffet, så jeg så den ikke færdig. Da den kom fra Danmark, fik jeg dokumentarudsendelsen med og så hele serien. Dog med noget besvær, fordi der var så meget der ikke stemte med, hvad jeg mente at vide om de faktiske forløb. Dokumentaren var mere sikker på benene og fik også uenigheden om fortolkningen af historien med.
I dag har jeg modtaget ’Göinge Hembygdsförenings Årsbok 2007”. Her skriver Per Ragnarsson et glødende angreb på serien og dens modtagelse af pressen. Som jeg forstår ham var det pres udefra som fik TV til at lave dokumentaren, der bødede en del på seriens misforståelser.
Instruktørerne var for så vidt slet ikke interesseret i hvad der historisk var sandt eller falskt – bare de fik lavet en god historie. Dramaets højdepunkt – røveriet af krigskassen i juni 1676 – var et kæmpeprojekt i virkeligheden, i et samarbejde hen over grænsen mellem bønder og friskytter, over 150 mand deltog. Pengene var kæmpeplader af kobber og udgjorde et helt vogntog. Det var dette røveri som udløste befaling om at nedbrænde sognet Örkened i maj 1678, ren terror fordi der var så mange om røveriet at svenskerne vidste, at de aldrig ville komme til bunds i sagen. I serien blev det nogle få mænds projekt omkring en lille, tung kasse.
Mit billede er fra Sporrakulle i Glimåkra sogn, en gård som altid indgår i en film om snaphaner fordi den er en af de meget få bevarede fra tiden.

Etiketter: , ,