per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

13.1.07

Læserbrevskribent

Læserindlæg i Dagbladet Information 11.1.2007
Mit indlæg 'Læserbrevskribent' blev bragt 11.1.2007 i Information forkortet af mig selv til 1/3 af det oprindelige......




En titel blandt mange jeg burde kunne hefte på mit navn. Før 1995 var den mere vigtig end den siden er blevet. I dag vejer ’blogskribent’ måske en del tungere. Men læserbrevskribenten er jo ikke holdt op, og hvad er relationen mellem de to roller? Det kan være svært at finde ud af.

Der er noget fortidigt over læserbrevskribenten. Nettet er det egentlige. Og så kan det være vanskeligt for skribenten at vælge dagens kasket. Mit valg har været at starte med avisen og efterfølgende anbringe på nettet – jeg kaldte det ’Trykt eller utrykt’, siden har jeg valgt en blog til formålet. At komme på Infomedia kræver særlige tilladelser, derfor er egen hjemmeside et oplagt efterfølgende valg. Men det er selvfølgelig af en vis loyalitet overfor avisen, at et indlæg ikke først anbringes på nettet. Weekendavisen har imidlertid f.eks. en tåbelig regel om, at man ikke giver svar, har indlægget ikke været bragt indenfor tre uger, kan man regne med, at det ikke bliver bragt. Hvor sjovt er det at vente på? Bliver det ikke bragt, havde det været bedre og mere aktuelt selv at bringe det frem på nettet.
De som har velbesøgte sider på nettet, vil sikkert vælge egen løsning. En anden mindre besøgt, som jeg, vælger måske alligevel at sende ind.

For mange år siden stod jeg i et antikvariat med et antal udklipsmapper, sikkert skribentens egne. Jeg havde læst mange af hans indlæg i Information i tidens løb, han havde yderst sympatiske synspunkter, men prisen på mapperne var lidt vel høj for mig dengang, så til min store ærgrelse i dag afstod jeg fra købet. Forhåbentlig var der en anden, som var bedre ved muffen end jeg, så de ligger godt et andet sted.
Her er Internettet jo fantastisk. Arkivet ligger derude og læserne finder frem, hvor den slags fund før helt var afhængig af udklip.

Her til morgen skrev jeg fem små indlæg og overvejer igen strategien: Informations Luftskib, eller Informations redaktion til at vælge imellem, eller et til én avis et til en anden, tredje, fjerde, femte. Jeg er nu ikke meget for at skrive til avisen, jeg sjældent læser, skønt ideen vel er god.
Engang lavede jeg en liste med overskrifter til fiktive læserbreve. En mand som skriver om sin pludselige menstruation – og den slags rollespil, det blev ved ideen. Jeg holder mig til den rolle som udgøres af mit borgerlige jeg. Valget faldt så på at skrive denne lille redegørelse og henvise til min blog, som i dag bringer de fem indlæg – så sparer Information den plads. Skulle nogen få lyst til at citere, så er det jo lovligt og Information må gerne bringe alle fem :-)

Etiketter: