per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

30.12.06

Pige fre Refsnæs, Timothy Garton Ash, Midnatsmessen i Rom

Hvor er en blog en god ting. Så kan man få lov til at lave en sådan collage:



1.

Et antikvariat i Fiolstræde lukker ned, sørgeligt nok. Her finder jeg et billede: Pige fra Refsnæs.
Maler F.C.Lund: 1826-1901 [Weilbach 1947, Citat:] "Med Interesse betragter man dog den Akvarelcyklus, han i Aarene 1854-60 malede af danske Folkedragter. Det er dygtige og omhyggelige Arbejder, der er udkommet i flere Udgaver i litografisk Farvetryk. Paa Grundlag af disse Akvareller udførte han 1878 den lange Karton visende et Optog af danske Bønder, som nu er anbragt i anden Etages Rundgang i Det kgl. Teater." - Hm i aften burde vi være i Det Kgl. Teater og se den svenske opsætning af Macbeth - og så havde vi måske også set Lunds bønder - eller er de væk væk??
Man ser tårne i baggrunden - Dragsholm? - Hun har tørklæde på hovedet, hun bær en spand på hovedet og hun strikker samtidig. Sådan var det at være dansk kvinde i 1850'erne.

2.

Igår ville jeg have skrevet noget om en kommentar af Timothy Garton Ash i Politiken. Jeg finder det på en eller anden måde ubegribeligt, at han og andre, som publiceres over hele verden, skal præsenteres som om de skriver særskilt for Politiken. Det gør de jo ikke. Konsekvensen i dette tilfælde er, synes jeg, at der er en reference til en debat, som ikke er ligeså tydelig i Danmark måske som i England /USA eller som jeg i hvert fald ikke føler mig på højde med, og som ingen faktaboks hjælper mig med, nemlig hvad det nu lige er en vis Dawkin står for. Denne uvidenhed bringer et opslag på Internet mig hurtig ud af. Men denne indgang på Internettet flytter også min opmærksomhed tilbage til ordvalget i præsentationen af skribenten: "skriver fast i Politiken". Han skriver i Gaurdian og hans klumme bringes på denne avis's hjemmeside 'Timothy Garton Ash - comment is free'. Da jeg dagen efter, klummen har stået i Politiken, finder den der, er der allerede 234 indlæg! Her i blandt et, som dækker mit eget spørgsmål: For at kunne vurdere TGA's kommentar, må vi vide mere om Dawkin, og om han virkelig ikke ser positivt på de sider, som har fulgt med de religiøses udfoldelser så som kunst, kultur, skolevæsen etc. Ved mit lille kik på Dawkins hjemmeside tror jeg at kende svaret.Jeg tror han ville sige: Vi kan jo ikke ændre historien, men i forhold til den virkelighedsforvrængning, som troen på en gud fører med sig, kunne man arbejde på, at disse 'positive sider' vel også kunne udfolde sig under en mere troværdig indgang til erkendelse af verden?- det er altså mit bud på hans svar - selv tror jeg jeg ville vikle mig ind i et et eller andet om definitionen af tro - men altså - hvorfor henviser Politiken ikke til denne - lad os bare kalde det blog? Hvis man har en kommentar til kommentaren er det jo der, det vil være det naturligt at anbringe den. Det kunne endog være, at forfatteren så den og fandt det nødvendigt at reagere. Står den alene i Politiken er det en blindgyde i forhold til en debat med forfatteren!

3.

Nu har jeg læst pavens tale fra midnatsmessen julenat. Han lyder som en god protestantisk præst. Guds buskab kommer til verden som Jesus i krybben, fordi Gud ønsker, det skal fødes i enkelhed og derved vinde i troværdighed! Hvilken absurd kontrast til al den glimmer som omgav paven, mens talen blev holdt!

Etiketter: