per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

4.11.06

Kommentar til 'Daglige digte'

Jeg fik et brev, hvor der bl.a. stod:


Kære Per-Olof,

Læste dine betragtninger om digte i avisen. Journalisters negative syn på digte er ikke noget nyt. Jeg husker, at en redaktionssekretær på tidningen VI, Hasse Enström, engang fortalte mig, at den daværende chefredaktør jævnlig indkøbte digte, ikke så meget af interesse for lyrik som af medlidenhed med fattige digtere, for hvem bladet på den måde kom til at virke som en slags socialkontor. Digtene havnede hos Hasse, som arkiverede dem i et ringbind, hvori digtene var sorteret efter længde - 9 linier, 14 linier, 37 linier osv. Grunden hertil var, at der af og til i layoutningen opstod et tomrum på en side efter afslutningen af en artikel eller fordi en annonce ikke fyldte ud. Så optalte han simpelthen hvor mange linier tomrummet målte, og tog fra ringbindet et digt med det tilsvarende antal linier og trykte det.

Den formulering du citerer fra kronikredaktør Anders Jerichows afvisning af dit kronikforslag, er ordret den samme, som jeg modtog for et lille års tid siden, da jeg havde sendt ham nogle erindringsglimt som kronikforslag. Det er et standardsvar, som kun kræver et tryk på én tast.

En chefredaktør, der havde sans for poesi og selv skrev fine digte, var Olof Lagercrantz. Om interessen gav sig udslag i hans avis, ved jeg ikke.

Aage

Kære Aage, tusind tak for en herlig historie –
At redaktørens svar er mekanisk ved jeg – i gamle dage skrev Harald Mogensen og Hammerich en lang smøre, det var også lidt fjollet, syntes jeg. Jeg har endda fået en skideballe af Hammerich, for hvordan kunne jeg bilde mig ind, at kronikken kunne interessere sig for Kommunernes Landsforening.

Jo i Olof L.’s tid på DN var der ofte digte i Söndagsbilagan – som ikke skulle undskyldes med et billede – ren tekst i stor punktstørrelse. Og så var det ikke digte, som først havde stået i en digtsamling, det var frisk fra fad. Så jeg har læst mange Gunnar Ekelöf digte for første gang der. Digte helt uden sammenhæng med årstid, politiske begivenheder osv – digtet var nyheden, dér har det måske spillet ind at Lagercrantz selv var lidt digter. Han forstod at svare personligt, jeg sendte dem tit både artikler og digte, som de aldrig tog. Lagercrantz' bedste svar: ”Tack för din dikt. Jag läste den med interesse.” Ingen dumme undskyldninger.

Daglige digte...

Etiketter: