per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

23.10.06

Daglige digte i avisen


Jeg skrev et kronikforslag til Politiken om daglige digte i avisen. De takkede nej, men jeg har selvfølgelig anbragt den som nyt nr. af digttidsskriftet Splints & Co. På adressen


Daglige digte

Og så bare et billede med hvad der har været daglige blomster i lang tid.
Og dette digt dukker op fra min samling: Rædsel sammen med fryd:
TROPÆOLUM MAJUS

Det er et maleri, halvt naturalistisk fra fyrrerne: Duften af den orange landløber indhyller mig i fortiden. En sommerfugl på en tagetes er et længe ventet kys. Bilernes sataniske følge af larm, og osen, bedøver mig. Tordenen lægger en altfor tung dyne hen over et sensommerlandskab. Sådan ser jeg ud: På engen, som er et grønt hul mellem lave fabrikker mellem boligblokke, (vi mangler boliger). Her sidder nogle høje børn i læ af deres cykler og en grøft, deres drager snor sig som serpentiner om varmeværkets skorsten. Det er drager, fugle og eksotiske masker, en rovfugl går i buer og sving tæt ved fjerne skyer - er pludselig nede tæt ved et tag, i et dyk som et fly på et billede i avisen for længe siden. Duft af den orange landløber indhyller mig. Jeg flytter mig ikke. En finger rører et knækket blad:

den finger rører min kind.
Før jeg er blevet ked eller glad,
ånder jeg blomsterduften ind - .

Etiketter: