per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

26.8.07

Pris og kvalitet

Ni bøger for 27 kroner
I den ene genbrugsbutik går jeg med tre bøger for 15 kroner, mens jeg i den anden får seks bøger for 12 kroner, altså en daler stykket! Det er bøger som i det antikvariske system ikke koster under 50 kr. stykket, enkelte i hvert fald 100 og en enkelt 150. Det er to forskellige verdner. Værdien af bøgerne for mig er jo noget helt tredje.
En af bøgerne jeg køber hedder ”Student i Århus” og det var jeg engang. Bogen er fra 79 og min tid i Århus er fra 1963 til 1966. Da bogen kom, hørte jeg da om den, men drømte ikke om at kigge i den. Nu synes jeg, den er spændende. Den vækker minder, som det hedder, ganske bogstaveligt. Jeg læste statskundskab uden at komme til ende med det, og fra det studie fortæller både Bettina Helberg og vor dronning. Men de andre som skriver og som ligger før min tid, giver alligevel anledning til erindringer hos mig. Helt klart beskrivelserne af stederne, bygninger, gader, kollegierne, professorer og lærerne i øvrigt. Og så er der et godt stykke af Vagn Steen. Der er ikke meget rosenrødt over den studietid, så man tror dårligt en beretning fra en af hans medstuderende om hans klukkende latter. Hans latter kender jeg godt – fra senere tid, men skildringen af hans studietid er fra en anden vinkel. Handler om hvor svært han har med at komme til rette med det sprog, han vil skrive med. Da Vagn i 1964 dukkede op med sit projekt tidsskriftet ”Digte for en Daler” kunne man jo ikke ane noget om den baggrund. ”Digte for en daler” var et brud med fortidens fims omkring digte. Digte skulle være billige, der skulle være billig adgang til dem, og de skulle kunne komme fra mange vinkler, billeddigte, systemdigte, vrøvledigte, alle vegne fra, hvor ord færdes. Så det som også mødet med Vagn bekræftede var, at der findes en livsglad indgang til ordenes verden.Det kunne lige så godt have været en daler og ikke en femmer, jeg betalte for ”Student i Aarhus”, nu lå den bare i genbrugsbutikken i Nykøbing S. og ikke i Frederiksværk.
Og jeg vil jo gerne have bøgerne billigt. Alligevel er der noget i systemet som stadig forekommer helt vildt og i strid med min opdragelse. Jeg er opdraget med, at er det dyrt, er det en garanti for kvalitet og har svært ved at erkende, at det er bar løgn. Så jeg siger tak til Vagn for belæringen dengang, som jeg nu forstår, kostede ham en del at nå frem til.

se osse Livstegn

Etiketter: ,