per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

23.9.06

I anledning af en genbegravelse....

I anledning af Dagmars genbegravelse, gentager jeg her et bidrag fra Politikens hedengangne rubrik Dag til Dag fra den 2.11.2003:


Bryllupsgave fra Rusland



H.C.Clausen var journalist, redaktør et sted på Venstres Pressebureau - og vores nabo. Da min far engang i 50'erne blev opfordret til at indtræde i Venstres lokale bestyrelse pegede han på den nye nabo som en bedre mulighed. Det kom der en sognerådsformand ud af men ikke en borgmester. På grund af det med borgmesterposten, som gik til en anden venstremand ved kommunesammenlægningen i 1970, fik jeg trods jeg var af anden politisk observans et samarbejde med Clausen i enkeltsager. Årene gik og en dag sad jeg med ledsager i hans stue om noget helt andet. Som barn havde jeg ofte min gang i selvsamme hus. Først var der den pensionerede stationsforstander. Så hos legekammeraten Erik. Så hos lægen - som var Clausens kone med andet efternavn, et særsyn i byen. Nu var Clausen alene, pensioneret men fortsat passioneret optaget af dansk politik - og af enkekejserinde Dagmar, som han skrev en bog om. Til bogen havde jeg kunnet levere et par fotografier fra min samling. Her sidder vi og snakker over et glas (stort!) portvin og jeg får øje på en kobberkedel med en lurblæser. Clausen mindedes ikke, at nogen anden nogensinde var kommet med en bemærkning om den. Og da det var en eller anden udmærkelse, fik jeg en stjerne mere. Sidst i bogen ville han viderebringe et ønske om, at zarinaen kom hjem til Rusland for at blive bisat ved siden af sin mand. Og apropos luren kom vi ind på den sjette Brudevæltelur som var havnet i Sct. Petersborg som gave til Zaren i 1845 - uden den danske konge fik en forventet eller lovet gengave. Hvad nu, sagde Clausen, hvis Rusland får Dagmar, så kan vi vel få luren? Siden har jeg snakket en del om det forslag. Nu bliver det realitet næste år, at Dagmar kommer til Sct. Petersborg. Men inden da skal der være bryllup i Danmark. Hvis det royale brudepar sender ønskeseddel ud - kunne de så ikke i den, der går til Rusland skrive med store bogstaver: DEN SJETTE LUR FRA BRUDEVÆLTE? Den ville naturligt hænge på Nationalmuseet som Frederik og Marys lur og ville hædre brudeparret mange år fremover.

per-olof.dk

Fra venstre: Dronning Louise, prinsesse Alexandra og prinsesse Dagmar på køretur i Fredensborg Slotspark. Foto: Kgl. Hoffotograf E. Hohlenberg. Et foto jeg lånte H.C.Clausen til hans bog: Kejserinde Dagmar. 1991

Etiketter: