per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

20.4.05

Om Halfdan Rasmussen, 1989 og 2005

Jeg kastede mig over anmeldelser og foromtale da der udkom en Halfdan Rasmussen-biografi af Lene Bredsdorff.


Jeg har selvfølgelig bidt mærke i, at denne ærkedansker har en svensk mor, og det gav mig anledning til et par læserbreve.


Så synes jeg det i denne forbindelse er sjovt at hive et tredje læserbrev frem, som jeg skrev en søndag, hvor både Benny Andersen og Halfdan Rasmussen var i Politiken: (Jeg finder det gamle udklip fra 4.11.89 frem, hvor Halfdan skriver et digt til Bennys 60-årsdag,pragtfulde ordspil henover Bennys bogtitler.) Læserbrevet er illustreret af Erik Thorsen med et dobbeltportræt af de to, en vignet jeg er glad for at have givet anledning til.


© per-olof Johansson




Politiken 3. april 2005:
Halfdan(sk)

Havde svenskerne nu været sorte,
var Sjælland helt fuld af mulatter.
Erstatning blev han, som er borte
og børnenes smittende latter.

Weekend Avisen 15. april 2005:
½Dan

Jeg forstår ikke helt, hvordan Liselotte Wiemer i sin anmeldelse af biografien om Halfdan Rasmussen kan få det, at han nu og da underskrev sig ½Dan til at vidne om "sprælsk beskedenhed". Sprælsk - ok, men beskedenhed på vegne af sin afstamning - næppe. Snarere har det vel været en reaktion på begejstrede anmelderes fortolkning af hans digte som superdanske. Hans mor var svensk og han har i digtet "Og det var mormor" givet en suveræn skildring af sit møde med kultursammenstødet. Af udseende ligner han jo ikke en vis Svante, men hvem ved.


Politiken 17. november 1989:
Jeg læser Politiken

Vækkes med bump den 4. november
smilbestrålet, tåredøbt,
vågner som dansker
med Halfdan i hånden
og Benny ved ordet.
Gør andre folkeslag som jeg,
så får alverdens fremmedhad
eks-Seem og må lægge sig.

Etiketter: