per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

19.1.06

SFO- indlæg afvist af Politiken

- der var ikke plads til mig i debatten om SFO i POlitiken.
så her kommer mit bidrag.
Sjovt at tænke på, at det var mig som i Politiken foreslog, at Evalueringsinstituttet skulle lave en SFO-undersøgelse......
Jeg er spændt på at se, om der er andre SFO-folk, som får lov til at komme til orde. Det må vi da håbe.


Læreplaner eller legeplaner


Klaus Wilmann har i sit indlæg (Pol. 16.1) om Danmarks Evalueringsinstituts undersøgelse af SFO ret i, at børnenes vinkel ikke indgår med samme vægt som øvrige parters. Det gør undersøgelsen nu selv meget godt rede for. Det kræver en rapport for sig og med egne redskaber.
Spørgsmålet er også, hvad den undersøgelse ville være værd, summarisk som den måtte blive. Især når man tager i betragtning, at det er børnenes lokale og konkrete ønsker og forventninger der bør være et vigtigt element i eventuelle læreplaner, hvorfra der så vil kunne hentes et nationalt overblik. Det bør være læreplanerne, der giver Klaus Wilmann, det svar, han efterlyser. Ordet "læreplaner" er et udtryk, som kan lede tankerne på afveje i retning af en parallelskole, hvilket under ingen omstændigheder bør blive resultatet. Også for at undgå netop det, bør det være lærernes opgave at bestyre en "lektiecafé", som børnene kan frekventere efter individuelle behov.
Jeg gad nok se - eller rettere: Jeg gider ikke se! - den SFO, som ikke gør meget ud af at lodde børnenes ønsker og forventninger, hvad enten det foregår ved at lytte i al almindelighed eller ved at organisere samlinger og børnemøder, der laver legeplaner.
I øvrigt mener jeg, at udtrykket "fri leg" bør forbydes ved lov, fordi det nedvurderer legens betydning som barndommens vækstform. Sig dog leg!

Per-Olof Johansson

Etiketter: