per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

25.6.05

Disciplin i folkeskolen

Frederiksborg Amts Avis 18.06.2005
Allerød Nyt 21.6.2005


Måske tegnes vores billede af den generelle tilstand alt for ofte af enkeltepisoder og undtagelser. Debatten om den manglende disciplin i folkeskolen blandt nutidens børn kan være et eksempel. Det var i hvert fald en tanke jeg fik ved at deltage i Allerød SFO'erne fejring af 200 året for H.C.Andersens fødsel. Her var 1200 børn fra børnehaveklasse til og med tredje klassetrin samlet på et begrænset område, og de 3-4 timer forløb - måske ikke stille, men i hvert fald fredeligt. Der var arrangeret teater, der var en mængde boder, der var uddeling af frugt, saft og kage. Hver SFO havde egen farve t-shirt og så bevægede børnene sig ellers frit mellem aktiviteterne, hvor man ofte måtte stå i lange køer for at komme til. Ikke noget med at hold blev ført rundt i stramme tøjler af pædagoger og medhjælpere, såvidt jeg kunne overskue det foregik alt uden nogen som helst kommanderen. Dét her, tænkte jeg, det er da disciplin - selvdisciplin. Et generelt billede af at disse børn ikke har noget problem med disciplinen, lad så debatternes enkeltepisoder være nok så sande.


*************

Nej, jeg vidste ikke Undervisningsministeren var ved at sætte denne båd i søren, men mit indlæg kom da meget apropos, må man sige :-)

Undervisningsministeren nedsætter udvalg om disciplin i folkeskolen

Etiketter: