per-olof skriver....

per-olof.dk skriver digte, artikler om politik og kulturhistorie, spaankurve, chief Seattle 21-12-04 21:40:oo

per-olof.dk skriver...

per-olof.dk skriver digte på Internet, og artikler om politik og samfundsforhold.
See per-olof.dk for links to articles in English - poetry, chief Seattle and splint baskets.
Read my Anti Hate Speech.
Se: Nyeste indlæg - klik her.

Mit billede
Navn:
Sted: Lillerød, Denmark

8.12.04

God Jul Kina!

Jeg gik en tur i butikker for at studere "julepynten". Årets valgte brunrøde farve signalerer for mig ikke jul, men et sært designerpåfund for at være ny og anderledes. Nogle halmstjerner var der i mod exceptionelle gode til ingen penge. Jeg tvivler ikke på at designet er "nordisk", men at det hele er "made in China" (enkelte ting "made in India") virker alligevel ironisk på mig. Nordisk jul i Coop - made in China.
Det er nok mange år siden hovedparten af julevarerne var nordiske, endsige danske. Alligevel synes jeg der er noget forstemmende ved denne afvikling kaldet udvikling, især på grund af den falske varebetegnelse. Når Pappa kom hjem fra Sverige med en syvarmet lysestage, var det utvivlsomt svensk hemslöjd og signalerede siden noget om vores ophavsland. Den slags liv kan man ikke for-vente i dag. Hvis jeg køber de halmdimser, vil jeg demonstrativt hænge dem på træet som en hilsen fra Kina. Jeg tror jeg gør det. Go' jul Kina!

(sat ind i FDBs Onlinedebat www.fdb.dk idag)

Etiketter:

2 Comments:

Blogger per-olof.dk said...

På www.fdb.dk 's debat er der en tråd om hvorvidt Coops varer fra Kina laves i slavelejre.

I dagens radio var der både på P1 og P4 indslag om kinesisk fremstillet legetøj,og om det blev fremstillet under etisk forsvarlige forhold.

5:27 PM  
Blogger per-olof.dk said...

Nyeste Samvirke har netop haft en artikel om:

"Globaliseringens slaver
Mange mennesker studerer nøje etiketten på deres madvarer, men kigger hverken på mærkatet på sportstøjet eller skænker arbejderen, der har lavet det, en tanke
Af Jacob Rosenkrands "....

læs videre på http://www.fdb.dk/default.asp?id=6&frontpage=1&archivepicker=1&aid=700

9:48 PM  

Send en kommentar

<< Home